1. Мета та завдання навчальної дисципліни

 

Конституцією України визначено, що людина, її життя і здоров’я є найвищими соціальними цінностями держави. Формування здорового способу життя, виховання здорових, всебічно розвинених, патріотично налаштованих молодих громадян має стати державним пріоритетом, стрижнем, який об’єднає народ України в його намаганнях до національного відродження, повноцінного входження у світову спільноту.

Сьогодні, коли Україна формується як розвинута, демократична, правова країна світу, послідовно наближає критерії та орієнтири національного розвитку до стандартів, прийнятих в країнах Європейського Союзу, не можна недооцінювати стан здоров’я, соціальне самопочуття населення в цілому і молоді зокрема. Якісний стан здоров’я молоді є показником цивілізованості держави.

Одним із важливих напрямів соціального виховання молодого покоління країни є формування здорового способу життя та профілактика негативних явищ у молодіжному середовищі. Така робота має бути науково обґрунтованою і спрямованою на усвідомлення молоддю цінності власного і громадського здоров’я як ресурсу життя окремої людини, так і країни в цілому. А також – створення умов щодо запобігання небезпечної поведінки, вироблення умінь та навичок здорового способу життя тощо, впровадження ефективних методик роботи в молодіжному середовищі та відповідної підготовки спеціалістів, які працюють з молоддю.

Метою викладання навчальної дисципліни «Теорія здоров’я та здорового способу життя» є формування цілісного уявлення про здоров’я людини та його фізичну, психічну, духовну складові, встановлення сутності здорового способу життя, надання майбутнім фахівцям знань з теорії й практики формування, збереження та зміцнення здоров’я.

Головним завданням курсу є:

- створити умови для оволодіння здобувачами концептуальних основ здоров’язбереження та здорового способу життя;

- сформувати у здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня вищої освіти систему фундаментальних основ валеології на яких базується цілісна система здоров’язбереження;

- сформувати мотивацію до корекції способу життя в цілях укріплення здоров’я.

У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувачі вищої освіти повинні знати:

- положення чинного законодавства України в галузі здоров’язбереження;

- основи охорони здоров’я та формування здорового способу життя людини, збереження фізичного, соціального, психічного та духовного здоров’я особистості.

- сучасні досягнення науки та практики в галузі педагогіки здоровя;

- орієнтуватися у видах та закономірностях розвитку здоров’я людини у нормі та патології;

- найважливіші факти, концепції, принципи і теорії  здоров’язбереження;

-зміст, основні форми та методи навчально-виховної, здоровязбережувальної роботи в умовах загальної освіти;

- валеологічні прийоми роботи з дітьми;

вміти:

- визначати причинно-наслідкові зв’язки у валеологічних процесах і явищах;

- аналізувати статистичні дані в наукових джерелах щодо стану здоровя населення;

- вміти осмислювати й аналізувати індивідуальні прояви й особливості особистості дитини;

- інтерпретувати, оцінювати та узагальнювати інформацію і дані про стан розвитку дитини та її психічних процесів

- вміти порівнювати досвід здоровязбережувальної освіти в Україні та інших державах світу;

- вміти на основі теоретичних знань з валеології виділяти характерні особливості порушення здоровя дитини та відповідні методики оздоровлення;

- володіючи понятійно-категоріальним апаратом сучасної валеології, вміти аналізувати стратегії здоровязбереження в освіті;

- отримувати, опрацьовувати й інтерпретувати дані результатів валеологічних досліджень процесу навчання;

- при організації й проведенні валеологічної роботи аналізувати дані про стан здоров’я дитини;

- творчо інтерпретувати засвоєні методики і технології, використовувати їх у практичній роботі для розв’язання типових завдань діяльності здоровязбережувальної освіти.

 

Компетентності, формування яких передбачено навчальною дисципліною:

ЗК 3. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями впродовж життя. ЗК 7. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.

ФК 3. Здатність до забезпечення охорони життя й здоров'я учнів в освітньому процесі та позаурочній діяльності; упроваджувати здоров’язбережувальні, профілактичні та оздоровчі технології в педагогічній діяльності.

Та демонструвати такі результати навчання:

ПРН 19. Уміти вчитися і оволодівати сучасними знаннями впродовж життя, володіти прийомами самовдосконалення.

ПРН 20. Застосовувати знання у практичних ситуаціях.

ПРН 12. Знати основні закони й положення теорії здоров’я та здорового способу життя.